Alla inlägg under maj 2009

Av Peter Johansson - 31 maj 2009 21:07

Med kamerasladden funnen kan jag med stor glädje presentera Ebba:s "lilla" hjälpreda. Sesam, som har fått den stora äran att hålla ställningarna vid köksträdgården. Han tar sitt arbete på med största allvar så någon obehörig lär knappast komma i närheten att de gröna, välsmakande växterna.

 

Av Peter Johansson - 31 maj 2009 21:00

Hela paketet är urplockat från släpvagnen och uppsorterat.

 

Trodde egentligen inte att det skulle vara så mycket delar till ett litet hus.


- - -


Spaden gick varm här ikväll och nu är det faktiskt redan urgrävt och 16/20 lecablock ligger på sina rätta ställen.


Tyvärr började myggen käka upp mig så det blev ingen bild på grunden, tar den inom kort.


- - -


Bubben har blivit febrig igen! Suck, slutade med pencilin igår morse så nu blir det läkarbesök imorgon. Vi kommer inte att ge oss innan de hittar orsaken till alla dessa feberdagar och nätter.

Av Peter Johansson - 30 maj 2009 08:23

Efter dryga två timmars demontering och bärande låg hela växthuset inpackat i bil & släpvagnen. Rolig, roligt nu är det till att bygga grund och sätta ihop det hela. Växthuset är strax över 8 kvm stort och i ett synes väldigt smart mått. Då det endast är 3,2m långt, men hela 2,6m brett. Självklart vad det lite rutor som var trasiga, men det får man väl nästan räkna med då det är begangnat.


På söndag kommer jag sätta igån med urgrävning och tillplattning för lecasten, kanske hinner vi resa det innan nästa helg?



Av Peter Johansson - 28 maj 2009 20:04

YES!!!


Nu är det nära, imorgon smäller det. Då sticker jag en bit norrut för att demontera ett växthus. Så inom kort kan jag lägga ut bilder på nätet på ett för oss nytt växthus.



Av Peter Johansson - 23 maj 2009 21:57

Kamerasladden är som bortblåst, därför får ni stå ut med ett inlägg helt utan bilder. Ferbril efterforskning efter sladden pågår.


Lördag eftermiddag och de nya klätterrosorna "Flammentanz" har krypit ner i sina nya hålor. Klätterställningen till dessa är under konstruktion, utseendet och placering är bestämd, så nu återstår endast lite snickar och gjutarjobb för att få det tipptopp.


Purjolöken (förodlad) och morötter och rädisor har tagit ena odlingsbädden i beslag, Fänkålen en annan, då tillsammans med EN observera EN övervintrad mangoldplanta.


Resten av de förodlade växterna står på utskolning, dock har min kära pumpa som växte sig alldeles för stor vissnat ner. Jag satt den i två pallkragar med lock men frosten kom och nöp den ändå, det visar väl sig till veckan om den har några livstecken kvar.


Tack och godnatt 

Av Peter Johansson - 16 maj 2009 09:42

Kamerasladden är som bortblåst, dess plats i skrivbordlådan står tom. Jaja, jag som hade ett inlägg i mitt huvud med vår andra katt. Jag får ta det senare.


Nu är ialla fall potatis satt, vi kör täckodlad potatis i år igen, det blev ganska lyckat förra året, så nu med ett års rutin borde det bli ännu bättre. Som potatissort vart det 2,5kg Arielle och 5kg Mandel som åkte ner på sanden.


Längtar redan till de första nypärorna, en sill bit och en kall nubbe. 

Av Peter Johansson - 13 maj 2009 21:02

Gud vad dom håller på, jag hinner inte riktigt med att markera hela mitt revir.

Lugna ner er, jag ber, snälla snälla. Det känns som att det inte går en enda dag utan att de hittar på något nytt här ute, jag kommer att åldras i förtid. Suck



Varma hälsningar

Äkta raskatt bondkatt Ebba

Av Peter Johansson - 12 maj 2009 21:08

Kanon!!!!!!!!!!!

Klar!!!!!!!!!!


Nu sitter en del av de perenna kryddorna i vår färdiga köksträdgård. Vi har dock inte bestämt oss för kanten. Ska vi ha den rät eller kantig? Vi börjar med kantig i alla fall. Titta på kantpinnarna! Lärk, coolt som bara den och inte just dyrare än de tråkiga halvpinnarna med tryckimpregnerat som byggvaruhusen säljer.

Skapa flashcards