Alla inlägg under mars 2009

Av Peter Johansson - 31 mars 2009 12:29

Utmattat och aningen sliten efter en hektiskt förmiddag. Sitter nu och tar igen mig efter min och Sams lunch med en kopp kaffe framför den allt mer beroendeframkallande bloggen.


Amatorodlaren, om odling och lite till.


Fick idag ta Linneas normala tisdag, det betydde att jag fick möjlighet att åka på babysång, faktiskt fantastisk roligt både för de vuxna och för de kära barnen. Trots att allting är så enkelt är det riktigt trevligt. Fem plus till det, synd bara att man normalt jobbar på tisdagar.


....



Nu sitter giganternas frö i jorden, nu väntar jag med spänning när de kommer att bryat jordytan och visa sina första blad.

 


Skickar även med en bild på min hemmasnickrade blomhylla för vårat köksfönster, här ska det vara fullt med intressanda plant när det är dags att plantera ut.

 


Nu kryper våren allt närmare, ... jag längtar, över tio grader i skuggan nu.

Av Peter Johansson - 31 mars 2009 12:00

Det är mycket som händer på en månad.


Så här ser mina små plantor ut nu för tiden...


 

De växer och blir högre och starkare för var dag, det är bäst att ni passar er..., det känns som att jag har något stort på gång.

Av Peter Johansson - 28 mars 2009 07:45

Jag blir inte klok på detta, nu snöar det igen. Ett par minusgrader på mätaren och snön stannar kvar på marken. Jag som hade lite smått börjat tänka på att ta cykeln till jobbet nästa vecka.

Dagens vy över gården.


Detta kan inte vara normalt att det dels är så mycket snö kvar och snöar i slutet på Mars. Jag tittade snabbt i vårat bildarkiv och fann detta från 2006. Det är med andra ord inte helt ovanligt i alla fall. Där fick jag...

Av Peter Johansson - 27 mars 2009 23:07

Odlingstider, förändringstider.


Planterade frön för fänkål för inte för så länge sedan. Redan nu har de uppstått, inte i såjorden utan på toaletten!


Helt sjukt


Jag kan ju glädja mig åt att den är ekologisk, men gott smakar den inte. Det smakar fänkål i munnen när man har borstat gaddarna, knepigt värre.

Av Peter Johansson - 27 mars 2009 07:04

Begravningsentreprenören han inte riktigt med att fånga upp den liggande, Jag han dit för och fyllde helt enkelt på med mer jord runt stammen.


Vet inte om man får göra så, men det tycks fungera perfekt.


Nu börjar dom växa på sig riktigt mycket. A på höjden och B på bredden, synd bara att det är lång tid kvar tills jorden är redo utanför fönstret. Den andra sorten pumpa ska försås ca. 4 veckor före utplantering. Jag måste börja räkna baklänges idag.

Av Peter Johansson - 24 mars 2009 05:54

Närmare istid än ekvatorväder utanför vårat fönster, -10 grader nu på morgonen. Nu ska inte jag dra sådana paralleler eller äns nämna att det inte är bra att spara energi. Men vad är det som vissa håller på med.


Earth Hour nu på lördag kväll.


http://www.wwf.se/v/klimat/earth-hour/1196404-earth-hour-2009-startsida


Släck lyset och gör en insats? Javisst lördag kväll, jag ser på Tv (140W) och har två fönsterlampor på nere (18W)och en lampa ovanför tv-bordet (11W), fantastiskt jag "sparar" ungefär 175W kommer det att synas? Inte fan vet jag! Samtidigt som vi sitter i mörkret under sterainljussken och läser en god dekare, startar både värmepumpen och min frysbox, shit pommes frites vad gör jag nu ligger jag fett minus denna klimattimme. 


Nä då röstar jag hellre för att vi kör en stor och rejäl Earth week där vi verkligen släcker ner alla onödiga förbrukare och gör så att alla, både privatpersoner och företag tänker till över sina anläggningar. Då skulle vi se effekt ute på elnätet och den skulle även bli jämförbar, anpassad med graddagar osv.

Av Peter Johansson - 22 mars 2009 08:44

Oj vad mycket frön vi har, vi (läs Peter) får inte köpa eller odla något mer iår.

Det är ord som jag har hört mer eller mindre varje vecka de senaste veckorna här hemma. Och vad är det som händer igår eftermiddag då?

Gissa!


Vi går in på den stora tysken för och köpa lite renoveringsaker till Sams rum. Alldeles innanför grindarna står 4 montrar med fröpåsar och prisalappen 5 för 10:-. Men försökte jag säga, det bet inte alls. Billigt Billigt lyste i hennes ögon och vi blev fem fröpåsar rikare.


Vi får lägga till rädisor till listan, både röda och gula.



Av Peter Johansson - 21 mars 2009 08:30

Årets odling kommer att bestå av följande.

  • Potatis (några olika sorter, bland annat mandelpotatis)
  • Vitlök (sitter redan i jorden)
  • Rödlök (från frön)
  • Purjolök (håller på att förkultivera)
  • Fänkål
  • Tomater (tre sorter)
  • Pumpa (två sorter)
  • Squash
  • Kryddor (timjan, basilika, oregano)
  • Sockerärtor
  • Mangold (sitter även kvar sedan i fjol)
  • Chili 

+ eventuellt något mer som inte är bestämt än
Skapa flashcards